Thursday, January 21, 2021

سيرة ذاتية مختصرة

د. حسن محمد عبد الله قاسم

أستاذ اللغويات التطبيقية المشارك بكلية التربية جلمعة طنطا

الأستاذ المساعد بقسم اللغة الإنجليية بكلية العلوم  والدراسات الإنسانية بثادق

 

بيانات عامة

الاسم

حسن محمد عبد الله قاسم

تاريخ الميلاد

04 / 01 / 1970

المهنة في مصر

استاذ اللغويات التطبيقية المشارك بقسم اللغة الإنجليزية، كلية التربية، جامعة طنطا.

المهنة في السعودية

استاذ مساعد بقسم اللغة الإنجليزية، كلية العلوم والدراسات الإنسانية بثادق.

المؤهلات

 .1ليسانس آداب وتربية قسم اللغة الإنجليزية، كلية التربية، جامعة طنطا، 1992 بتقدير عام "جيد جدا"

2. دبلوم خاص في اللغويات التطبيقية، تخصص اللغة الإنجليزية، كلية التربية، جامعة طنطا، 1996 بتقدير عام "جيد جدا"

3. ماجستير في اللغويات التطبيقية، تخصص اللغة الإنجليزية ، كلية التربية، جامعة طنطا، 1999 بتقدير عام

    "ممتاز" . عنوان الرسالة:

 

A proposed program for developing speed and comprehension in silent reading among English department students at the Faculty of Education.

4. دكتوراة في اللغويات التطبيقية، تخصص اللغة الإنجليزية ، كلية التربية، جامعة طنطا، 2006. عنوان الرسالة:

 

Training secondary school students in some cognitive and compensation strategies: effectiveness in enhancing EFL speaking proficiency and reducing speaking anxiety.

التطور المهني

1. معيد بقسم اللغة الإنجليزية، كلية التربية، جامعة طنطا (1993-1999)

2. محاضر بقسم اللغة الإنجليزية، كلية التربية، جامعة طنطا (1999-2006)

3. أستاذ مساعد بقسم اللغة الإنجليزية ، كلية التربية، جامعة طنطا (2006-2009)

4. استاذ مساعد بقسم اللغة الإنجليزية، كلية العلوم والدراسات الإنسانية بثادق (2010...)

5. أستاذ مشارك بقسم اللغة الإنجليزية، كلية التربية، جامعة طنطا (2019...)

المنشورات

  1. An Investigation of Egyptian Undergraduate EFL students' Vocabulary Learning Strategy Use and its Relationship to their Autonomous Learning, Self-Efficacy and Language Proficiency (2010). Journal of the Faculty of Education, Tanta University.
  1. Vocabulary Learning Strategy Instruction: Impact on EFL College Freshmen's vocabulary achievement, retention and attitude to vocabulary learning (2010). Journal of Educational Research.
  1. The effect of collaborative versus individual strategic reading on college EFL learners’ reading comprehension and self-efficacy (2013). The Asian EFL Journal, 60.
  1. English as a Foreign Language Learning Beliefs and Attitudes of Saudi College English and Non-English Majors (2013). AWEJ, 4(4).
  1. The relationship between listening strategies used by Egyptian EFL college sophomores and their listening comprehension and self-efficacy (2015). English Language Teaching; Vol. 892.
  1. The effectiveness of a blended strategy based on concept mapping and text structure in enhancing EFL learners’ writing performance (2017). Journal of Studies in Education, 7(2).

 

 

  1. The Impact of Student-Centered Instruction on EFL Learners’ Affect and Achievement (2019). English Language Teaching, 12(1).
  1. The Effect of Communication Strategy Instruction on Saudi EFL Learners’ Strategy Use, Speaking Proficiency and Self-Efficacy (2019).  Journal for the Study of English Linguistics, 7(1).
  1. Attitudes towards English Literature: The Case of EFL Students at Three Saudi Colleges (2020). Studies in English Language Teaching, 8(3).
  1. The Teaching and Learning of EFL Learning Strategies at a Saudi College (2020).  International Journal of Linguistics, 12(3).
  1. EFL Enjoyment of Saudi English Majors and its Relation to their Achievement, Autonomy and Self-Efficacy. Under publication.

للدخول على موقعي عل جوجل سكولر، يرجي البحث بالعبارة التالية

Hassan Mohammed Kassem, Associate Professor of TEFL

كتب مترجمة

3. رخصة التدريس: رؤية لتطوير معايير التدريس، دار الفكر، الأردن، 1428-2007

4. دليل إرشادي حول كتابة برامج تعليم فردي جيد وفقا لقانون تعليم الأفراد ذوي الإعاقات، دار الفكر، الأردن، 2010